WSPARCIE DLA NAWIGATORÓW
organizatorów spływów kajakowych i żeglarskich, oraz innej turystyki
Jezioro Gopło leży na trasie drogi wodnej Warta – Kanał Bydgoski.
Szlak Turystyczny o nazwie: Wielka Pętla Wielkopolska też biegnie przez nasze malownicze jezioro.
Aby ułatwić i uatrakcyjnić żeglowanie po tym odcinku trasy pragniemy przybliżyć urządzenia i budowle wodne, oraz atrakcje turystyczne napotkane nad brzegami. Opisy spływu zawiera jej kilometraż i ułożony jest chronologicznie.
Trasę mierzymy płynąc z południa na północ.
Odcinki stanowiące drogę wodną są dostępne zawsze poza okresem zamarznięcia. Organizując spływ poza sezonem letnim należy ustalić przedtem godziny i dni otwarcia śluz (w weekendy bywają nieczynne, co skutkuje przenoszeniem kajaków).
W związku z obserwowaną ekspansją urządzeń GPS postaramy się uaktualniać dane o współrzędne geograficzne opisywanych miejsc.
Administratorzy dokładają wszelkich starań, aby zamieszczone dane były często aktualizowane i uzupełniane. W przypadku stwierdzenia niezgodności bądź nieścisłości będziemy bardzo wdzięczni za wszelkie informacje uzupełniające nasz opis.
Droga wodna Warta – kanał Bydgoski łączy Wartę pod Koninem z kanałem Bydgoskim w rejonie Bydgoszczy. Dalej w prawo do Wisły lub w lewo do Warty / Odry
Szlak składa się z czterech charakterystycznych odcinków:
Jest pierwszym odcinkiem drogi wodnej Warta – K. Bydgoski. Zaliczony do Składa się z liczącego 8,5 km długości kanału sztucznego z Turystycznie kanał zaliczany jest do Wielkiej Pętli Wielkopolskiej. Cztery śluzy żeglugowe jednokomorowe o konstrukcji betonowej Rozpoczynając od Konina w kierunku północnym przepływamy przez Z jeziora Ślesińskiego kanałem dopływamy do śluzy nr 3 Gawrony, a Opis powstał w 2012 r. na podstawie zebranych informacji doświadczonych żeglarzy, przewodników i stron internetowych.Liczy 32 km (od km 0,00 do 32,00) i łączy rz. Wartę z Jeziorem Gopło.
II klasy.
dwiema śluzami, następnie przechodzi w systemat jezior połączonych ze
sobą, i to: jezioro Pątnowskie, Mikorzyńskie, Śleśińskie, oraz połączone
z nimi przekopem o długości 1,8 km jezioro Czarne. Stanowią one liczące
17,5 km długości stanowisko szczytowe drogi wodnej. Końcowym odcinkiem
jest kanał łączący jezioro Czarne z Gopłem długości 7,8 km dwiema
śluzami obniżającymi do poziomu Gopła.
Trasa kanału przebiega przez malownicze krajobrazy charakterystycznych
dla polodowcowych pagórków, wzniesień morenowych i sandr pojeziernych.
Niewątpliwą atrakcją spływu kanałem są śluzy i jeziora, przez które przepływamy.
pokonujące spad wynoszący 8,76 m. Łączna długość szlaku po jeziorach
wynosi 16,29 km i stanowią one zarazem jego stanowisko szczytowe. Kanał
posiada także dwie przepompownie ( w Morzysławiu i Pątnowie) i jaz
ulgowy (w Gawronach). Szerokość szlaku żeglownego wynosi od 22 do 25 m i
jest on oznakowany znakami żeglugowymi pływającymi i brzegowymi.
Głębokość wody w kanale waha się od 1,30 do 2,20 m.
śluzę nr 1 Morzysław i śluzę nr 2 Pątnów.( Kanał Morzysławski ). Po jej
pokonaniu wpływamy na Jezioro Pątnowskie , dalej na Jezioro Wąsosko –
Mikorzyńskie i ostatnie – Jezioro Ślesińskie.
po ok. 2 km ostatnia śluza nr 4 Koszewo.( Kanał Ślesiński ). Przed nami
jeszcze ok. 5 km i wpływamy na Jezioro Gopło ( Mare Polonicum ).
Okres nawigacji: koniec kwietnia-listopad. Przy WWŻ prześwity wszystkich mostów wynoszą ponad 4,0 m.
Aby ze spokojem odbyć rejs J. Pątnowskie – Kruszwica – J. Pątnowskie 7-dniowy czarter wydaje się być najbardziej optymalny. Kilometr / GPS Opis 0,000 Połączenie Kanału Ślesińskiego z rz. Wartą
Niedaleko Konina na wysokości miejscowości Morzysław. (kilometraż Warty
to 406,6 km) Granica NW w Koninie i Lądzie0,360 z prawej Przepust wałowy z klapą zwrotną konst. żelbet. klapa stalowa 1,2 x 0,8 mech. wyciągowy ślimak ręczny 0,360 linia wys. napięcia Eśn wł. RZGW 0,420 z prawej Przepompownia Q = 6m3/s kl. Bud. II, rok bud. 1966. Pompy typ PR 37,5 szt 5 Q=1,2 m3/s, silniki el. 50 kw 0,430 wlot do przepompowni w Morzysławiu 0,430 z lewej miasto 0,430 śluza. komorowa nr 1 Morzysław.
Dług. 56.0 m
szer. 9,60 m, śr. wys. piętrz.0,48. Wrota powodziowe, dwuskrzydłowe „0”
dół -78,53, „0”góra -79,53. kolejna śluza za 7,52 km.
Głównym
zadaniem tej śluzy jest prowadzenie gospodarki wodnej przy współpracy ze
śluzą Pątnów – odbywa się tu kontrolowane upuszczanie wody do
Warty.Zlokalizowana przy śluzie pompownia umożliwia pompowanie wody w
kierunku przeciwnym – dzięki czemu możliwe jest zasilanie w wodę jezior
szczytowych na kanale.
Telefon: (63) 243-35-310.460 z lewej nabrzeże dł. 270m, wł.Fugo+WART – EKO ścianka typu Larsen, wyciągi linowe, stacja benzynowa 0,660 z prawej wylot kanału przepompowni w Morzysławiu 0,760 Kolektor sanitarny O 160 pod dnem kanału -zk. 0,870 z prawej zrzut wód deszczowych z piaskownika rów otwarty umocniony brukiem i kiszką faszynową 1,000 z prawej miasto Laskówiec 1,000 linia wys. napięcia E 1,040 most drogowy Konin – Sompolno konstr. żelbetowa 1,070 gazociąg O 160 pod dnem kanału 2,240 linia wys. napięcia Eśn 2,270 most kolejowy Warszawa – Poznań konstr. stalowa, dł. 29,3 m 2,280 z lewej Wylot rów melioracyjny z byłej odkrywki KWB Konin rura betonowa 2 x O 60 2,300 gazociąg O 160 pod dnem kanału – 2 szt. rura osłonowa 2,700 linia wys. napięcia Enn 3,600 z prawej wieś Rudzica 3,600 most drogowy Rudzica konstr. żelbetowa 4,800 z prawej zrzut wody z rowu opaskowego wokół stawów hodowlanych GR Gosławice rura stalowa O 800 5,300 z prawej Zrzut wody ze stawów hodowlanych GR Gosławice rura stalowa O 1000 5,600 z prawej wieś Anielew 5,600 most drogowy Anielew żelbetowy 1-przęsłowy 5,650 z prawej zrzut wody ze stawów rybnych GR Gosławice rura stalowa O 1000 6,000 linia wys. napięcia Ewn 6,100 z lewej wylot rów melioracyjny odprowadzającego wodę z dołów potorfowych O 2,3 m 7,500 z lewej miasto Gosławice 7,840 z lewej wylot rów melioracyjny odprowadza wodę GR Gosławice, Acipol, El. Konin 7,880 z prawej wlot do przepompowni w Pątnowie 7,900 z lewej miasto Pątnów 7,900 z prawej Przepompownia Pątnów rok bud. 1966 Qmax=5,8 m3/s kl. Bud. II pompy szt. 5 7,95 śluza. komorowa nr 2 Pątnów
dług. 58 m, szer. 9,6 m, a różnica poziomów 1,37 m. kolejna śluza za 16,3 km
kl. bud. I. rok budowy 1937-1939 „0” dół 79,82 m; „0” góra 79.80 m. Telefon: (63) 242-75-24
W jej pobliżu znajduje się kanał zrzutowy ciepłej wody obiegu
chłodzenia elektrowni konińskich. Część ciepłej wody doprowadzana jest
do awanportu, przez co woda nie zamarza tu zimą. Zlokalizowana jest na 8
km kanału. 8,050 z lewej śluzantówka Pątnów awanport konst. metal – drewn
dług. 32m, szer.0,55 m 5 pomostów, dł 4,5 m, szer. 0,55 m8,110 z lewej zrzut wody ciepłej z elektrowni Konin, GR Acipol Kanał szer. 20 m 8,120 z prawej wylot z przepompowni w Pątnowie 8,150 linia wys. napięcia Eśn 8,350 linia wys. napięcia Eśn 8,400 most drogowy Pątnów konst. żelbetowa za nim jez.
Pątnowskie, nad jego zatoką z lewej Gosławice: zamek – muzeum i kościół z
XV w. (dojście do nich to około 2 km od przystani położonej przy
ruchliwej drodze relacji Konin – Ślesin),
w prawo można kanałem z
jedną przenoską kajaku przez jaz popłynąć na jez. Licheńskie do znanego
sanktuarium maryjnego w Licheniu (do plaży przy starym kościele 4,2 km)8.500 wpływamy na Jez. Pątnowskie. Powierzchnia 283 ha.
Średnia głębokość wynosi 2,6 m najgłębsze miejsca 6,0 m. Woda z jeziora
wykorzystywana jest przez elektrownię Pątnów, co sprawia, że jest
nieustannie podgrzewane. Są miejsca gdzie temperatura wody sięga 30 i
więcej stopni.8,800 z prawej zrzut wody chłodniczej ZE PAK przelew ścianka szczelna typu Larsen szer. 6 m, pietrzenie 0,4 m 10,500 z lewej wieś Łężyn 10.700 wypływamy z Jez. Pątnowskiego 10,850 z lewej zrzut wody chłodniczej ZE PAK przelew ścianka szczelna typu Larsen szer. 5 m, piętrz 0,3 m 10,950 most drogowy Łężyn ; most kolejowy KWB Konin konstr. żelbetowa 10,980 linia wys. napięcia Eśn 11.000 wpływamy na Jez. Wąsowskie, Mikorzyńskie
Północna część jeziora nazywana jest jeziorem Mikorzyńskim, a południowa
Wąsoskim. Powierzchnia 251 ha. Jezioro ma ok. 7 km długości. Średnia
głębokość to 11,5 m ; najgłębsze miejsca mają 36 m. Dzięki zasilaniu
jeziora ciepłą wodą z pobliskich elektrowni jego temperatura latem
oscyluje w granicach 26 stopni. Znajdują się tu liczne ośrodki
rekreacyjno – wypoczynkowe.11,600 z lewej Wyspa Klary 11,700 z prawej nabrzeże przystań jachtowa + kąpielisko
rekreacyjne, betonowe, przystań jachtowa, dł. 25 m, kąpielisko 15×15
pomost stal-drewn L=15m, O=1,5 wł. Z.Jóźwiak11,780 z prawej Ośrodek wypoczynkowy Bernardynka pomost pływający 10×4 wł. Józef Jóźwiak 12,000 z lewej wieś Honoratka 12,700 z prawej nabrzeże betonowe L=53 m, szer. 4,0 m pomost pływ. 13×2,5 12,950 z lewej nabrzeże betonowe, ZHP Konin, pomost 72×4 z dojściem 13×6 13,000 z prawej wieś Wąsosze 13,300 z lewej przystań żeglarska „Bosmat” + PAK pomost 50 x 2.0 z dojściem 30 x 2.0 13,550 linia wys. napięcia Eśn 14,000 z lewej wieś Mikorzyn 14,147 z lewej Ośrodek wypoczynkowy Witing pomost 60 x 1,6 z dojściem 8 x 1, 6 – 4 szt. 14,200 z prawej wieś Wąsowskie Holendry 14,320 z prawej przystań jachtowa 9 stanowisk pomost 8,5 x 1,5 z dojściem 53 x 1,5 15,470 z prawej ośrodek wypoczynkowy „Delfin” pomost 45×2 z dojściem 15×2 wł. J. Małkiewicz 15,500 z lewej wieś Lubomyśle 15,500 z prawej wieś Półwiosek Stary i pomost pływający 12,0 x 1,5 m z dojściem 10×1,5 m 16,000 wieś Lubomyśle 16,220 z lewej Strażniczówka wodna RZGW Poznań pomost 12,5×2,3 16,500 z prawej nabrzeże stalowe ścianka typu LARSEN przystań jachtowa 5 stanowisk 16,500 z lewej miasto Ślesin 17,115 most drogowy Ślesin most kol wąskotorowej konst. żelbetowa „0” 82,285 17,121 linia wys. napięcia Tf. 17.200 wypływamy z Jez. Wąsowskie, Mikorzyńskie 17.200 wpływamy na Jez. Ślesińskie 17,350 z prawej nabrzeże OSIR Ślesin L=150 m, konst bet, pomost stal-drew 50×2 szt.5 17,770 z prawej pomost metalowo – drewniany L=12m, szer=12m 18,250 z prawej nabrzeże betonowe dł=40m, szer=15m 18,500 z lewej pomost stalowo – drewniany pomost stal. – .drew 15×10 z dojściem 15 x 2 18,750 z lewej nabrzeże rekreacyjne, betonowe 35 m , kąpielisko 30×18 pomost 35×2 przystań żeglarska KWB Adamów 18,900 z prawej nabrzeże betonowe + kąpielisko 40×15 19,850 z prawej zrzut wód chłodniczych „dużego obiegu” el. Konin, i EL. Pątnów wodospad kanał szer. 30 umocniony płytami 21,000 z prawej wieś Głębockie 21,000 z lewej wieś Stanisławowo 21.700 wypływamy z Jez. Ślesińskiego. Powierzchnia 152 ha, długości ok. 5 km. maksymalna głębokość wynosi 26 m.
Jezioro sztucznie ogrzewane, gdyż tak jak pozostałe dwa, służy do
chłodzenia pobliskich elektrowni. Wiele ośrodków rekreacyjno –
wypoczynkowych.21,750 z lewej ujście rowu melioracyjnego 21,950 linia wys. napięcia Ewn 22,430 linia wys. napięcia Ewn 22,460 rurociąg naftowy napowietrzny „Przyjaźń” 22,500 z prawej wieś Żółwiniec 22,530 rurociąg naftowy podwodny „Przyjaźń” 22,600 kabel energetyczny podwodny Pern Płock 22,750 most drogowy Żółwiniec konstrukcja żelbetowa 22,800 linia wys. napięcia Ewn 23,300 z prawej wieś Nowa Ruda 23.500 wpływamy na Jez. Czarne 23,680 z lewej ujście rowu melioracyjnego 24,000 z lewej wieś Gawrony 24.100 wypływamy z Jez. Czarnego 24.130 z wpływamy na jaz piętrzący Q=13m3/s, b=2,0m, kl.
bud. I rok bud. 1985 24,240 śluza. nr 3 Gawrony dług. 59,8 m szer. 9,6
m, a różnica poziomów 3,55m. do kolejnej śluzy 1,6 km „0” dół 78,91 „0”
góra 80,65; kl bud. I rok bud. 1946-48 telefon: (63) 268-51-6224.250 linia wys. napięcia Ewn 25,850 z lewej wieś Koszewo 25,850 śluza. nr 4 Koszewo.
dług. 59,6 m szer. 9,6 m, a
różnica poziomów 3,76 m do kolejnej śluzy 55,09 km („0” góra – 75,416m;
„0” dół 75,411m) rok bud 1946-48
telefon: (63) 268-51-5026,200 most. drogowy Koszewo konstr. żelbet 26,460 z prawej ujście górnego biegu Noteci (zwanej też
Notecią Wschodnią). miejscowość Kalina zastawka z kładką b=4,0 m z
prawej miejscowość Noć leżała niegdyś nad południową zatoką jeziora
Gopło.
Według zapisków, mieszkała tu Rzepicha, przyszła żona Piasta
Kołodzieja. Noć była miastem, którego znaczenie upadło po najeździe
Krzyżaków.27,500 z lewej ujście rz Lisewki b=3.0 m 29,000 z lewej wieś Warzymowo we wczesnym średniowieczu tu sięgało Gopło.
Zgodnie
z tutejszą legendą, w warzymowskim grodzie miał urodzić się Piast
Kołodziej. Kolejne podania mówią o tym, że w warzymowskim kościele
Rzepicha ukryła skarb. Wszystkie burze dziejowe przetrwał tylko kościół
gotycki wzniesiony w XV w. Relikty grodu Goplan i wzniesionego później
na jego zameczku znajdują się w wzgórku nad kanałem.29,000 z prawej wieś Broniszewo 29,500 z lewej wieś Goplana 29,800 linia wys. napięcia Ewn 30,000 z prawej miasto Wywożnia 31,590 z prawej miasto Przewóz „0” 75,675 31,590 most drogowy Przewóz 32,000 z prawej wieś Mielnica Duża 32,000 Połączenie Kanału Ślesińskiego z Jeziorem Gopło.
Granica Inspektoratów w Poznaniu i Bydgoszczy
jest jeziorem rynnowym podpiętrzonym (jazem w Pakości), zaliczonym do Aktualne odczyty wodowskazu przy moście drogowym w Kruszwicy. Okres nawigacji: od kwietnia do listopada. DLA ORNITOLOGÓW DLA TURYSTÓW DLA SPORTOWCÓW DLA WĘDKARZY Wzdłuż brzegów jeziora znajdują się liczne przystanie sportowe, ośrodki wypoczynkowe, kąpieliska. 57,100 Opis powstał w 2012 r. na podstawie zebranych informacji doświadczonych żeglarzy, przewodników i stron internetowych.Rozwiń aby zobaczyć
III klasy drogi wodnej. Wchodzi w skład drogi wodnej Warta K. Bydgoski.
Szlak żeglowny oznakowany jest znakami pływającymi- pławami, także
znakami żeglugowymi brzegowymi. Szerokość szlaku wynosi 50,0 m.
Głębokości na szlaku wahają się od 1,80 do 2,40 m (średnia 5,7m )w
zależności od poziomu piętrzenia.
Gopło jest jednym z największych jezior w Polsce. Ma 2155 ha
powierzchni, 500 do 2500 m szerokości i 16,6 m głębokości. Linia
brzegowa liczy ponad 90 km długości i jest bardzo urozmaicona. Brzegi
jeziora są płaskie, miejscami podmokłe, wyższe tylko w południowej
części, z nieregularnym zadrzewieniem.
Jezioro
Gopło wraz z otoczeniem objęte jest programem ochronnym o nazwie
„NATURA 2000”. Wyznaczone brzegi jeziora zaliczone są do ścisłego
rezerwatu przyrody i podlegają pod Nadgoplański Park Tysiąclecia.
Utworzony on został w celu ochrony środowiska przyrodniczego,
krajobrazu oraz walorów historycznych regionu związanego z początkami
państwa polskiego.
Zarząd parku administruje placówkę dydaktyczną o
nazwie „RYSIÓWKA” położoną w malowniczym zakontu parku – na półwyspie
Potrzymiech.
Atrakcją
turystyczną tego regionu jest Kruszwica położona w północnej części
jeziora z obowiązkowo odwiedzaną Kolegiatą romańską, Mysią Wieżą i
rejsem statkiem wycieczkowym po jeziorze Gopło dokładne informacje
znajdziecie w miejscowym odziale P T T K .
Kruszwica, jest też ośrodkiem sportów wodnych, zwłaszcza wioślarstwa sportowego i żeglarstwa.
Na wodzie wzdłuż półwyspu rzępowskiego wytyczony jest 2 km-owy tor regatowy. ( znaczne utrudnienie w dniu regat).
Proponuję planowanie rejsu skoordynować z terminarzem regat.
Wody
jeziora zamieszkiwane są przez liczne gatunki ryb; do najczęściej
spotykanych zaliczamy: leszcz, płoć, węgorz, okoń szczupak i sandacz.
Tak szeroka fauna przyciąga licznych wędkarzy.
Szczegóły odłowu ryb – strefy, ceny i zezwolenia.
Miejsc biwakowych nad brzegiem jest wiele. My polecamy wskazane w opisie.Kilometr / GPS Opis 32,000 z kanału Ślesińskiego wpływamy na akwen – jezioro Gopło nazwane przez Długosza Mare Polonorum (Morzem Polaków), 40,600 Prom między Złotowem a Ostrówkiem (nośność 30 ton). Prom wahadłowy publiczny (utrzymanie – Urząd Miasta w Kruszwicy)
Dwie
liny stalowe łączące przeciwległe brzegi, po których porusza się prom.
Głębsze jednostki przepływają w momencie, gdy prom cumuje przy brzegu
(liny wtedy luźno zwisają).46,900 rozgałęzienie jeziora: w lewo odchodzi w kierunku
południowym wielka Zatoka Pięciu Wysp, na której obowiązuje zakaz
pływania sprzętem pływającym, oblewająca od zachodu rozległy półwysep
Podtrzymiech; na zatoce i półwyspie kilka rezerwatów przyrody; w prawo
odchodzi ponadkilometrowa zatoka w której końcu rezerwat Kąty
Kickowskie; na wprost główny szlak żeglowny, zwężający się stopniowo w
kierunku Kruszwicy50,000 Zatoczka z prawej tzw. drewnik a za nią hodowla
karpia słychać częste wystrzały z armatek gazowych. Nie są to sygnały
agresji przeciw nam tylko właściciel płoszy tym ptactwo.55,000 Możesz tu spotkać boję z znakiem wodnym zamykającym
szlak żeglarski. Jest ona stawiana na czas regat wioślarskich
odbywających się w niektóre weekendy. Przygotowania akwenu wiążą się z
rozwinięciem lin stalowych podwieszonych do małych bojek określających
tory zawodników. Lina biegnie na głębokości 2 metrów.
Na ogół znak stawiany jest w piątek i ściągany w niedzielę wieczorem. Terminarz zawodów i plan toru regatowego56,000 z lewej wyspa z pomostem startowym – regaty wioślarskie 56,500 z prawej okazały pomost stalowy – teren rekreacyjny tzw. „Dzika plaża”.
Początek zabudowy miasta kruszwicy.56,700 W pływamy na rozwidlenie. Po lewej, okazała plaża z
barem i toaletą jest to półwysep rzępowski u nasady którego wznosi się
Mysia Wieża.
Wpływając w lewą zatokę po minięciu zadrzewionej
malutkiej wysepki po lewej tereny rekreacyjne wynajem domków wczasowych /
wędkarskich www.domkinadgoplem.pl.Dalej dotrzemy do przystani Klubu Żeglarskiego „Popiel” w Kruszwicywww.kzpopiel-kruszwica.org, obok okazałe pole namiotowe z pełną infrastrukturą; na końcu zatoki z prawej pomosty Klubu Wioślarskiego Gopło Kruszwica www.kwgoplokruszwica.pl i przystań stateczku spacerowego „RUSAŁKA” należącego do miescowego odziału PTTK z siediba opodal www.pttk-kruszwica.pl .
szlak żeglowny prowadzi z prawej strony półwyspu.56,800 po prawej – wynajem domków letniskowych. Cumujemy przy dawnym bolwergu z pali drewnianych. 57,000 Z prawej kruszwicki amfiteatr. 57,000 z lewej przystań klubu wioślarskiego z pływającym
pomostem wioślarskim. Obok murowany budynek to budka sędziowska na mecie
toru regatowego. Pod nim betonowy pomost – możliwość cumowania by
zwiedzić na wzgórzu stojącą Mysią Wieżę, pozostałość dawnego zamku
królewskiego z XIV w.57,000 W okresie regat wioślarskich jest tu meta; Uwaga na
linę stalową z numerami pól startowych łączącą obydwa brzegi. Wysokość
prześwitu ???
520 40 ′ 22,95 ″ PN
180 19 ′ 40,90 ″ Wsch. z lewej przystań WOPR w okresie letnim dyżury cało dobowe. telefon, lub CB radio K17 57,200
52o 40’ 45” PN
18o 19’ 30” Wsch.Kruszwica, most drogowy. szerokość 28 m, prześwit 4,80 m. konstrukcja żelbeton.
Do najbliższej stacji paliw na wschodnim brzegu około 300 m.57,250 z lewej wodowskaz., w głębi przedsiębiorstwo wodociągowe z okazałą wieżą ciśnień. 57,300
52o 40′ 28” PN
18o 19′ 41” WSCH.Możemy tu spotkać boje zamykającą tor żeglugowy stawianą w piątek i zdejmowaną w niedzielę tylko w okresie regat wioślarskich
prawej przystań i hangary Ośrodek Sportów Wodnych Związków Zawodowych Zakładów Tłuszczowych „Kruszwica” s.a. w Kruszwicy.57,400 z lewej wybetonowane nabrzeże – dawniej punkt
czerpania wody dla straży pożarnych. Obecna infrastruktura uczyniła to
nabrzeże miejscem wędowania mieszkańców miasteczka.57,600
52o 40′ 38” PN
18o 19′ 30” WSCH.z lewej siedziba Gospodarstwa Rybackiego w Kruszwicy. Dalej liczne małe hangary rybackie z pomostami. 57,800 z lewej Hotel Magdalenka.
www.hotelmagdalenka.pl57,840
52o 40’ 26” PN
18o 19’ 41” WSCH.Kruszwica, most kolejowy, konstrukcja żelbeton. szerokość 16 m, przeswit 5,40 m
Pod
mostem rozciągnięta jest zastawa rybacka (sieci nie zawsze widoczne nad
wodą). Proponuję skontaktować się z Gospodarstwem Rybackim w Kruszwicy.
Za mostem z prawej romańska kolegiata u jej podstawy cmentarz miejski. (brak miejsca do cumowania)
Za mostem z lewej teren Krajowej Spólki Cukrowej zakład w Kruszwicy. W głębi potężny betonowy silos – magazyn cukru.59,000 z prawej kanał łączący pobliskie jezioro Tryszczyn.
W pobliżu granica administracyjna miasta Kruszwicy.59,200 z prawej ujście Kanału Bachorze, łączącego Noteć ze
Zgłowiączką, pozostałość dawnego szlaku wodnego, obecnie rowu
melioracyjnego niedostępnego nawet dla kajaka59,500 ujście Noteci z jeziora Gopło; jej szerokość to 15 – 20 metrów, płynie prostymi odcinkami z nieznacznymi zakolami;
Z lewej Kobylniki obok wsi w pięknym parku stoi pałac z 1900 r. obecnie udostępniony na hotel. Dalej stalowy most drogowy w Kobylnikach,
jest rzeką skanalizowaną, przepływającą przez pięć jezior w kolejności Koryto rzeki ubezpieczone jest budowlami faszynowymi, Głębokości na szlaku wahają się od 0,80 do 1,20 m w Ze względu na mniejsze gabaryty śluz, dopuszczalne wymiary Opis powstał w 2012 r. na podstawie zebranych informacji doświadczonych żeglarzy, przewodników i stron internetowych.Rozwiń aby zobaczyć
od J. Gopło: Szarlej, Mielno, Wojdal, Sadłogoszcz, Pturek /druga nazwa
Wolickie/, zaliczona do klasy Ia drogi wodnej. Wchodzi w skład drogi
wodnej Warta – K. Bydgoski.
Od jazu w Leszczycach do
Pakości wybudowano kanał długości 7,65 km skracający drogę wodną o 17
kilometrów. Pomiędzy śluzami w Pakości i Antoniewie droga wodna biegnie
nadal korytem Noteci. Szerokość 10 metrów (wrzesień) głębokość 1,3 – 2,6
m.
przeważnie opaskami z kiszek i walców, wzmocnionymi palisadą. Posiada
dwie śluzy żeglugowe jednokomorowe o wymiarach komór 42,0 x 4,93 m
wykonane z betonu i cegły klinkierowej. Za pomocą nich statki pokonują
spad wynoszący 4,65 m /w kierunku K. Górnonoteckiego/. Szerokość szlaku
żeglownego wynosi od 15 do 20 m i jest on oznakowany znakami żeglugowymi
brzegowymi.
zależności od poziomu piętrzenia. Okres nawigacji: od kwietnia do
listopada.
statków, jakie mogą poruszać się po tej drodze wodnej wynoszą: długość –
42,0 m a szerokość – 4,88 m. Noteć górna płynie szeroką i bardzo płaską
doliną. Spadek rzeki jest niewielki /na niektórych odcinkach wynosi
0,08 do 0,1 m. Na skraju doliny występuje krajobraz równin i wzniesień
morenowych, pagórkowaty pojezierny oraz terasów z wydmami. Szlak
urozmaicają wyżej wymienione jeziora, z których największe to Mielno i
Pturek. Wzdłuż ich brzegów jest kilka przystani sportowych i miejsc do
zacumowania.
Posiada sześć śluz żeglugowych jednokomorowych o wymiarach komór 42 x 5 m wykonanych z betonu, cegły klinkierowej i ciosów kamiennych. Za pomocą nich statki pokonują spad wynoszący 13,68 m (w kierunku Kanału Bydgoskiego).Przy każdej śluzie jest zbudowany jaz służący do odprowadzania nadmiaru wód rz. Noteci krzyżującej się z kanałem lub z własnych lokalnych zlewni. Kanał Górnonotecki jest jednocześnie źródłem, zaopatrującym w wodę Kanał Bydgoski. Kanał Górnonotecki najpierw płynie prostymi odcinkami, następnie końcowy odcinek kanału (od 137,5 do 146,6 km) poprowadzony został krzywiznami wśród niewielkich, lesistych wzniesień. Wysokie, piaszczyste brzegi z bogatym zadrzewieniem tworzą bardzo ładny krajobraz, niezwykle atrakcyjny turystycznie. Szerokość szlaku żeglownego wynosi od 15 do 20 m i jest on oznakowany znakami żeglugowymi brzegowymi. Głębokość wody w kanale waha się od 0,80 do 1,20 m w zależności od poziomu piętrzenia. Okres nawigacji: od kwietnia do listopada. Przy WWŻ najmniejsze prześwity występują pod mostami: drogowym przy śluzie nr 6 w Dębinku w km 130,78 – 4,0 m, drogowym w Łochowie w km 144,36 – 4,0 m, drogowym przy śluzie w Łochowie w km 144,98 – 3,6 m. Prześwity pozostałych mostów wynoszą ponad 4,0 m. Opis powstał w 2012 r. na podstawie zebranych informacji doświadczonych żeglarzy, przewodników i stron internetowych.Rozwiń aby zobaczyć
Kilometr / GPS Opis 121,800 za śluzą Atoniewo płyniemy na wprost. Wpływamy w Kanał Górnonotecki w stronę Kanału Bydgoskiego 219,500 Dębinek, skrzyżowanie Noteci z Kanałem Górnonoteckim w jego 130,5 kilometrze; za skrzyżowaniem kilkoma meandrami po 400 m Noteć doprowadza do jazu pod mostem, tuż za nim próg; przenoska kajaka prawą stroną ok. 40 m; kilkaset metrów niżej niski próg betonowy, spływalny 214,900 Rudy, most drogowy 211,900 drewniana kładka, tuż za nią z prawej dopływ kanału odprowadzającego wody z Kanału Górnonoteckiego 210,4 00 z prawej Zamość, most drogowy; w lewo Rynarzewo 209,000 z lewej ujście Gąsawki, za nim most kolejowy; rzeka odtąd aż do Nakła meandruje wśród rozległej doliny, przy niej łąki, w oddaleniu po obu stronach lasy 206,000 jaz wśród łąk, można spławić pod zastawą kajaki, ewentualna przenoska 40 m; z p. wieś Turczyn 201,900 Tur, most, za nim rozwidlenie z jazami; płynąć pod prawymi zastawkami; malowniczy i odludny odcinek 197,300 most wśród łąk 194,500 Chobielin, dawny młyn, przenoska lewą stroną 80 m przy murze dworu – obecnie rezydencja prywatna; za miejscem wodowania most; z prawej za wałem rozległe stawy rybne; z lewej na zboczach doliny widoczne wsie Janowo, Gostusza i Paterek 187,0 (39,1) połączenie Noteci z Kanałem Bydgoskim; przed nim nad Notecią miejsce dla wędkarzy z wiatami i ławkami
Łączna długość drogi wodnej wynosi 146,6 km.
Opis powstał w 2012 r. na podstawie zebranych informacji doświadczonych żeglarzy, przewodników i stron internetowych.